Ingress jest grą (czyżby?) typu, hm, Massive Multiplayer Online Augumented Reality Game. Czyli gra w nią cały świat jednocześnie, ze sobą i przeciwko sobie, a mapą/przestrzenią/światem gry jest… nasz świat — a dokładnie jego nowa warstwa, dotąd widoczna dla naszych oczu jedynie nie wprost.
Fabuła / o co chodzi w teorii?
W 2012 roku, podczas badań w laboratorium CERN w Genewie, dokonano niepokojącego odkrycia: pewne zjawiska i sygnały, które obserwujemy na poziomie subatomowym okazały się nie być przypadkowym szumem, a uporządkowaną transmisją danych. To znaczy, że Ktoś lub Coś jest w stanie transmitować dane u podstaw naszej rzeczywistości lub wręcz do niej. Jeśli do niej, to rodzi się pytanie "skąd?" i dalsze — "czy z zewnątrz? to znaczy że jesteśmy jakoś wewnątrz?". Odkryto także istnienie powiązanej z tym formy energii/materii, nazywanej Exotic Matter (XM). Transmisja ta trwa już od tysięcy lat, a ludzie pod wpływem XM wykazują specyficzne zachowanie, z gwałtownym wzrostem zdolności twórczych i "jasnego myślenia" na czele. Od tej pory prowadzone są badania i starania by okiełznać XM.
Pochodzenia sygnału jednak wciąż nie znamy. Cokolwiek jest po drugiej stronie, nazywamy ich (jeśli to jacyś oni) "the Shapers", gdyż prawdopodobnie sterują rozwojem naszej cywilizacji od tysiącleci, zaszczepiając nam idee lub przynajmniej pobudzając zdolności dokonywania odkryć i ekspresji artystycznej.
Ludzkość (ta jej część, która o tym wszystkim wie, czy teraz i Wy) podzieliła się na dwa obozy:
Resistance, czyli ruch oporu — to Ci, którzy uważają Shaperów za próbę wtargnięcia w nasz świat i manipulacji. Chcieli, by świat pozostał taki, jak dotąd i wolny od wrogiego (bo obcego) wpływu z zewnątrz oraz
Enlightened, czyli oświeconych, którzy pragną szukać kontaktu, wierząc, że Shaperzy są naszymi przyjaciółmi i dają nam szansę szybszego niż kiedykolwiek osiągnięcia wyższego poziomu rozwoju (czy to cywilizacyjnego, czy duchowego), a gdyby byli wrodzy to mogliby nas zniszczyć już dawno.
XM jest wszędzie tam, gdzie są ludzie. Miejsca, które gromadzą ich na co dzień szczególnie wielu, są bogate w XM, pustkowia zaś niezbyt w tę formę energii obfite. Największa koncentracja XM występuje tam, gdzie widać dzieła ludzkiej twórczości, niezależnie czy technicznej (unikalne budynki, nietypowe konstrukcje, eksponaty techniki), czy artystycznej (pomniki, malowidła, zdobienia, rzeźby i murale). Tam tworzą się tzw. portale. Nauczyliśmy się je wybudzać i wzmacniać za pomocą dołączanych do nich rezonatorów. W ten sposób także przypisujemy portal do swojej frakcji (RES lub ENL), wzmagając jego wpływ na umysły ludzi zgodnie z naszymi przekonaniami — będzie emitował energię zawierającą przekaz od Shaperów lub chroniącą przed nim. Nauczyliśmy się łączyć portale ze sobą tworząc linki. Trzy linki zamknięte w trójkąt tworzą Mind Control Field, pole kontroli umysłu.
Obie strony od listopada 2012 walczą o kontrolę nad umysłami ludzkości. W międzyczasie lider Ruchu Oporu, sztuczna inteligencja ADA, postanowiła uznać ludzi za przestarzałych i dążyć do połączenia ludzi z maszynami…
Mechanika / o co chodzi W PRAKTYCE? (prawie tutorial )
Zostajesz Agentem. Na Twoim urządzeniu (Android/iOS) instalujesz aplikację skanera, dzięki któremu widzisz XM. konstrukty XM, portale i pola w najbliższej okolicy.
Jak się w tym chodzi po mapie? Otóż CHODZI się. Fizycznie. Wyjdź z domu, idź na spacer, wsiądź na rower.
Tak wygląda w tej chwili Polska:
(link — duża mapa)
a tak przykładowy fragment miasta:
Widzimy tu portale kontrolowane przez obie frakcje i tworzone przez Agentów (graczy) pola kontrolne. Linki między portalami nie mogą się krzyżować z żadnymi innymi linkami. Możemy łączyć tylko portale posiadające komplet (po osiem) rezonatorów. Jeśli portal należy do wrogiej frakcji — możemy zniszczyć jego rezonatory i wstawić swoje.
Gdy utworzymy pole, liczba mieszkających w nim ludzi liczy się do globalnej światowej punktacji naszej frakcji. Dodatkowo od kilku miesięcy można sprawdzać też punktację w regionalnej komórce o wielkości kilkaset na kilkaset kilometrów.
Chodzi o to, by niszczyć wrogie portale, przejmować neutralne, łączyć je w pola, ale także blokować ruchy wroga (zestawiając blokujące linki) i dominować na świecie w walce o naszą przyszłość.
W tym celu hackujemy portale, dzięki czemu dostajemy następujące konstrukty XM:
- rezonatory — do kontrolowania portali
- burstery XMP — broń; XMP, czyli puls XM, uszkadza lub wysadza rezonatory przeciwnika
- klucz do portalu — pozwoli Ci zdalnie portal podładowywać gdy rozładuje się wskutek ataku lub upływu czasu lub jednorazowo stworzyć link do tego portalu. Zestawienie linka "zużywa" klucz.
Do niedawna w grze istniało 8 poziomów (zarówno graczy, jak i itemów), obecnie gracze mogą osiągać także poziomy 9-16, ma to jednak znaczenie niemal wyłącznie prestiżowe.
Dzielimy graczy na tych na poziomach 1-7 i 8+. Ten podział nie jest przypadkowy. Na poziomach 1-7 da się grać samotnie i samodzielnie. Od momentu uzyskania poziomu 8 gracz staje się bardzo istotny dla gry zespołowej. Wynika to z następującego wnioskowania: tylko portal na poziomie 8 da graczowi na poziomie 8+ itemy głównie na poziomie 8. Portal jest na poziomie 8 wtedy i tylko wtedy, gdy każdy z jego 8 rezonatorów jest na poziomie 8. Każdy gracz L8+ może włożyć do portalu max 1 rezonator na poziomie 8 (im niższy poziom rezonatora, tym wyższy limit; nie można też używać itemów na poziomie wyższym od własnego). Wynika z tego, że do stworzenia portalu L8 potrzebujemy ośmiu graczy L8+. Najlepiej jednocześnie, bo między wizytami kolejnych graczy portal może zostać zaatakowany przez przeciwnika.
Zatem żeby farmić ajtemy na wysokim poziomie, zwołuje się farmę i musi się stawić co najmniej 8 osób na wyższych poziomach.
To tylko część współczesnej mechaniki gry...
Uroki i wybrane smaczki Ingressa:
- To jest wojna, a zatem są też szpiedzy, dezinformacja, maskowanie działań, a także kolejne sekretne poziomy wtajemniczenia (o istnieniu danej grupy dowiadujesz się dopiero gdy staniesz się jej członkiem)
- Poznajesz nowe miejsca i umiesz nazwać większość pomników w mieście
- Żeby wymienić się z kimś itemami, musisz się z nim osobiście spotkać. Jedyny sposób wymiany to upuścić coś tam, gdzie się stoi i podnieść item leżący w promieniu 40m. Żadnych wyjątków.
- To znaczy, że jeśli widzisz link na 1500km, to ktoś albo sam był w obu miejscach, albo wymienił klucz z innym graczem z daleka.
- W skanerze nie widzimy innych graczy, jedynie ich działania. Graczem może być każdy, kogo widzisz na ulicy. Przyjacielem lub wrogiem. Możesz dać się rozpoznać lub działać w ukryciu.
- Większości mechaniki i strategii uczysz się od innych graczy — nawet nieobowiązkowy tutorial mówi tylko podstawy.
- Poznajesz nowych ludzi i zawiązujesz fantastyczne znajomości
- Planowanie strategiczne akcji typu zamknięcie całego miasta w pole, wojskowa koordynacja tych operacji (dowódca jako jedyny ma dostęp do mapy — mapa dalsza niż 300m działa właściwie tylko na PC)
- Fabuła cały czas się rozwija — większości dowiadujemy się z cotygodniowego raportu na kanale na YouTube, utrzymanego w konwencji reportażu telewizyjnego
- Gracze mają wpływ na fabułę, o rozwoju wydarzeń decydują zwłaszcza wyniki Anomalii (duży zapowiadany z góry event, w naszym rejonie na ok.1500 osób)
- Stojące za skanerem Niantic Labs to oddział Google
- Fabuła jest prowadzona dłużej niż istnieje gra, a pierwsze jej elementy były wydarzeniami na ComicConie!
- Naprawdę jest tym więcej XM, im więcej ludzi gdzieś bywa. Google ma takie dane od lat. Widać nawet, gdzie drogi się często korkują (więcej XM).
Wady:
- Wciąga
- Pożera mnóstwo czasu
- …i czasem paliwa
- …i chodzisz z powerbankiem, żeby mieć 10 razy więcej prądu dla telefonu (ekran + GPS + transmisja danych — duże zużycie baterii)
- Sporadycznie wystawia na próbę też Twoje relacje rodzinne (ale zwykle partnerzy i dzieci też zaczynają grać)
Trochę mi się to rozrosło... Proszę mi wybaczyć brak korekty, muszę uciekać spać