FAQ

Tutaj możemy podyskutować o strategiach i przygodach związanych z naszą ulubioną planszówką!

Moderator: Ekipa Forum

FAQ

Postprzez MARTIN ANN DRIMM » 2 września 2013, o 09:47

Pierwsza uwaga typu FAQ, bo widziałem podczas imprezy "Radość Wygrywania", że "ZLECENIA KORPORACYJNE" często są mylone z ZADANIAMI, chyba ze względu na to, że i to i to zaczyna się na "Z" ;).

ZLECENIE KORPORACYJNE TO NIE ZADANIE.

Można je wykonać stając albo na polu Świata Sensorycznego, na którym leży Znacznik Celu (ten żółty celownik, wszystko jedno, czy położony z czerwoną połówką (która działa jak Lag) czy już odwrócony na bezpieczną żółtą stronę), albo na polu zagrożonej Korporacji (na której leży Znacznik Zagrożonej Korporacji, ten granatowy celownik). Gamedec może wykonać ZLECENIE KORPORACYJNE, jeśli ma na polu zagrożonego Świata Sensorycznego swój Żeton Poszlaki. Jeśli ten żeton tam jest, Gamedec staje na Świecie, albo na Korporacji, usuwa swój Żeton Poszlaki z zagrożonego świata, usuwa swój żeton z zagrożonej Korporacji (jeśli ma tam swój żeton) i odwraca Znacznik Celu znajdujący się na Świecie na bezpieczną, żółtą stronę.

Jeśli Gamedec nie ma Żetonu Poszlaki na Świecie ze znacznikiem celu, MOŻE GO ZACZĄĆ MIEĆ stając na zagrożonym Świecie i wykonując tam z sukcesem Zadanie. Wtedy kładzie tam na chwilę swój Żeton Poszlaki... a następnie go zdejmuje :) (i usuwa swój Żeton Zobowiązania Korporacyjnego z zagrożonej Korporacji, o ile tam jakiś posiada).

Gamedec, który posiada tylko Żeton Zobowiązania Korporacyjnego na polu zagrożonej Korporacji, nie ma zaś Żetonu Poszlaki na polu zagrożonego Świata, nie może wykonać ZLECENIA KORPORACYJNEGO po prostu stając na polu Korporacji i usuwając stamtąd swój Żeton Zobowiązania Korporacyjnego. Musi mieć, choćby na chwilę, Żeton Poszlaki na polu zagrożonego Świata Sensorycznego i tylko wtedy może usunąć zarówno ten żeton jak i Żeton Zobowiązania Korporacyjnego, oczywiście tylko z pola zagrożonej Korporacji.

Gdy Znacznik Celu leży na Świecie Sensorycznym ukazując już żółtą stronę (jeden Gamedec już wykonał ZLECENIE KORPORACYJNE), następny Gamedec także może wykonać ZLECENIE KORPORACYJNE w ten sam sposób - usuwa swój Żeton Poszlaki z zagrożonego Świata, usuwa swój Żeton Zobowiązania Korporacyjnego z pola zagrożonej Korporacji, a następnie - no nie odwraca już Znacznika Celu, bo jest on odwrócony, za to usuwa z dowolnego Świata Sensorycznego Żeton Lagów (o ile taki gdzieś jest). W taki właśnie sposób usuwa się lagi z pól Światów Sensorycznych - wykonując ZLECENIA KORPORACYJNE.

Wyjaśniłem? :)
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
MARTIN ANN DRIMM
Szef
 
Posty: 2718
Dołączył(a): 14 czerwca 2006, o 15:03
Lokalizacja: z Chotomowa

Re: FAQ

Postprzez MARTIN ANN DRIMM » 2 września 2013, o 09:49

Podczas tej samej imprezy ("Radość Wygrywania") były też kontrowersje, co do ruchu na to samo pole.

Zatem pamiętajmy: Gamedec może "Ruszyć się" na pole, na którym stoi. Np. Stoi na polu Realium, oświadcza, że wykonuje na nie "ruch" (można to podkreślić podnosząc na chwilę pion i stawiając go z powrotem na to samo miejsce). Wtedy Gamedec może dokonać wymian na tym polu (w Realium pobrać Karty Zadań, może też się wyleczyć), może wykonać dowolną liczbę Zadań (w Realium to możliwe, bo na tym polu nie pozostawia się Żetonów Poszlak), może pobić innych Gamedeców na tym polu (ale wtedy już nie może wykonywać Zadań). Następnie może wciąż na to samo pole wykonać następny "Ruch" (tup pionkiem w to samo pole) i znowu skorzystać z jego wymian (oznaczonych w półkolach przy polach, czyli znowu w przypadku Realium - pobieranie Kart Zadań, leczenie), może zagrywać tam Karty Zadań, albo atakować innych Gamedeców.

Okej?
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
MARTIN ANN DRIMM
Szef
 
Posty: 2718
Dołączył(a): 14 czerwca 2006, o 15:03
Lokalizacja: z Chotomowa

Re: FAQ

Postprzez Kthaara » 3 września 2013, o 09:23

Masz Marcinie świetnie wyczulony zmysł obserwacji swojego siostrzeńca :)
"Tylko dwie rzeczy na tym świecie są nieskończone: wszechświat i ludzka głupota.
Jednak co do tej pierwszej są pewne wątpliwości."
A. E.
Avatar użytkownika
Kthaara
 
Posty: 231
Dołączył(a): 4 września 2011, o 11:38
Lokalizacja: Ligota k/Bielska-Białej

Re: FAQ

Postprzez MARTIN ANN DRIMM » 3 września 2013, o 09:59

Tak, Haven miał kłopoty z ruchem :). Ale wszyscy inni ze Zleceniem Korporacyjnym :).
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
MARTIN ANN DRIMM
Szef
 
Posty: 2718
Dołączył(a): 14 czerwca 2006, o 15:03
Lokalizacja: z Chotomowa

Re: FAQ

Postprzez MARTIN ANN DRIMM » 6 września 2013, o 06:09

Na yotubie pojawia się coraz więcej filmów z grą, między innymi rozgrywka znanych youtuberów. To łebskie chłopaki i dobrze się przygotowali, ale nie uniknęli kilku błędów:

1. Modyfikatory przy umiejętnościach na Kartach Gamedeców (+2, +1, +3) To POTENCJAŁ, nie rozwinięte umiejętności. Dana umiejętność zaczyna "działać" dopiero, gdy umieścimy przy niej odpowiedni żeton. Umiejętności rozwijamy na początku gry, po wejściu na pole "5" na Torze Postępu Śledztwa, po rozwiązaniu niektórych trudniejszych Kart Zadań oraz w Świecie Deep Past World, za pieniądze.
2. Zlecenie Korporacyjne, o czym pisałem już wcześniej, to ZDJĘCIE swojego żetonu poszlaki z zagrożonego świata (tego ze Znacznikiem Celu, tym żółto-czerwonym, lub już odwróconym żółtym). Można je wykonać albo wchodząc na pole zagrożonego świata, albo na pole zagrożonej Korporacji. To drugie rozwiązanie ma sens, bo jeśli mieliśmy już na niej swój Żeton Zobowiązania i go właśnie zdejmujemy (wykonując Zlecenie Korporacyjne,pamiętajmy jednak, że warunkiem jego wykonania nie jest nasz żeton w zagrożonej Korporacji, tylko żeton na polu zagrożonego świata) można od razu ponownie skorzystać z korporacyjnej pomocy i ponownie położyć na niej swój żeton. Pierwsze rozwiązanie (wejście na pole Świata) też jest dobre, bo zaraz po zdjęciu żetonu, możemy w tym świecie wykonać kolejne Zadanie.
3. Lagi można zdejmować wykonując właśnie Zlecenia Korporacyjne - drugi gamedec, który je wykona (wejdzie do zagrożonego Świata / zagrożonej Korporacji) i zdejmie ze świata swój żeton (i z pola zagrożonej korporacji, o ile taki posiada), może zdjąć z planszy dowolny Lag.
4. Pamiętajmy, że możemy wykonywać Zadania i jednocześnie swobodnie korzystać z dobrodziejstw danego pola (kupować, sprzedawać itp.), a także handlować z innymi graczami. Tylko atak na innego gracza uniemożliwia wykonanie Zadania. Możemy albo atakować, albo zagrywać Karty Zadań.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
MARTIN ANN DRIMM
Szef
 
Posty: 2718
Dołączył(a): 14 czerwca 2006, o 15:03
Lokalizacja: z Chotomowa

Re: FAQ

Postprzez MARTIN ANN DRIMM » 6 września 2013, o 06:15

Na koniec, dlaczego warto wykonywać Zlecenia Korporacyjne?
1. Zapobiegamy Lagom / usuwamy Lagi,
2. Usuwamy swoje żetony z pól Światów i pól Korporacji, co daje nam większą swobodę działania - możemy ponownie korzystać z korporacyjnej pomocy i ponownie wykonywać Zadania w danym Świecie. Im mniej naszych żetonów na planszy, tym lepiej :).
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
MARTIN ANN DRIMM
Szef
 
Posty: 2718
Dołączył(a): 14 czerwca 2006, o 15:03
Lokalizacja: z Chotomowa

Re: FAQ

Postprzez Haven » 6 września 2013, o 10:23

Kthaara napisał(a):Masz Marcinie świetnie wyczulony zmysł obserwacji swojego siostrzeńca :)


Chyba muszę wyjaśnić, na czym polegały moje problemy z ruchem... :P

Różne gry w inny sposób interpretują ruch. W jednej grze ruch to poruszenie pionka na planszy, w innych ruch liczy się jako wykonanie jakiegoś zadania, jeszcze w innych do każdego ruchu jest na przykład przypisane jedno wykonanie czynności, poza poruszeniem się na planszy. Nie było dla mnie jasne, czy po każdym ruchu mogę zagrać kartę i czy po zagraniu mogę się ruszyć na inne pole i zrobić to jeszcze raz. Co bardziej jeszcze skomplikowało dla mnie sytuację to fakt, że np. w Realium można zagrać każdą ilość kart (tych szarych). W Gamedecu jest to różnie - załóżmy sytuację, że na początku swojej tury wykonuję ruch na świat sensoryczny, zagrywam kartę (1 ruch, 1 działanie) więcej nie mogę, bo muszę położyć tam swój znacznik, potem przenoszę się na korporację, wykonuję zlecenie (2 ruch, 2 działania) i jeszcze zadłużam się ponownie u korporacji (2 ruch, 3 działania). Czyli nie można jasno powiedzieć, że do każdego ruchu jest przypisane jedno działanie, bo to zależy od sytuacji. Jakbym był na realium zamiast w świecie sensorycznym to mógłbym tych działań wykonać nawet 10 (hipotetycznie) tylko przy dwóch ruchach. Dodajmy, że przecież podczas mojego zagrywania kart, inni Gamedecy mogą przecież również wykonywać działania (zagrywać swoje karty, żeby mi przeszkodzić). Po prostu ciężko mi było się przestawić na tą dowolność różnych rzeczy, które mogę wykonać i zaakceptować to, że jedynym ogranicznikiem jest poruszanie się po planszy i ewentualnie znaczniki w światach sensorycznych, które powstrzymują mnie od zagrania więcej niż jednej karty. :)
Avatar użytkownika
Haven
Administrator
 
Posty: 172
Dołączył(a): 22 maja 2006, o 11:32
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: FAQ

Postprzez MARTIN ANN DRIMM » 6 września 2013, o 12:07

Tak. W "Gamedecu" jest duża doza dowolności - na przykład po wykonaniu ruchu na dane pole (nawet to, na którym dotąd stałem), mogę wykonać wiele czynności - np. kupić ekwipunek (Crying Guns) i... ponownie kupić ekwipunek, jeśli tylko mam pieniądze. W Deep Past World mogę dwu, a nawet trzykrotnie rozwinąć umiejętność (tj. rozwinąć trzy umiejętności - i znowu - o ile mam pieniądze), a w Speed Demons mogę podnosić sobie reputację, jak zwykle do wyczerpania mamony. Z reguły w Światach Sensorycznych mogę z sukcesem wykonać tylko jedno Zadanie (bo kładę wtedy na polu Żeton Poszlaki), ale jeśli wykonam Zlecenie Korporacyjne, mogę już wykonać z sukcesem dwa Zadania :). W Realium natomiast mogę zagrać dowolną liczbę Kart Zadań, bo w Realium nie kładzie się żetonów Poszlak :).
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
MARTIN ANN DRIMM
Szef
 
Posty: 2718
Dołączył(a): 14 czerwca 2006, o 15:03
Lokalizacja: z Chotomowa

Re: FAQ

Postprzez MARTIN ANN DRIMM » 6 września 2013, o 20:47

Kolejny odcinek gry vlogerów.

Chłopaki już rozumieją, że Zlecenie Korporacyjne to zdjęcie żetonu Poszlaki z zagrożonego świata (i Korporacji, jeśli gamedec tam jakiś posiada), ale wciąż interpretują cyfry przy umiejętnościach postaci jako umiejętności rozwinięte, a nie potencjalne. Dlatego tak łatwo idzie im wykonanie Zadań. Grają tak, jakby ich postacie miały rozwinięte wszystkie umiejętności :).

Wykonują także Asysty i Sabotaże używając nie Kart Zadań, których wykonanie zakończyło się porażką, ale kart z ręki, co jest niezgodne z regułami gry.

Na koniec warto pamiętać, że reguła mówiąca, by nie oglądać Kart Zadań pobranych w swojej turze służy tylko temu, by nie przedłużać gry, więc zaraz po skończeniu swojej tury, gracz może oglądać pobrane Karty Zadań (w trakcie, gdy trwa tura następnego Gamedeca). W grze na dwóch graczy można oglądać świeżo pobrane Karty Zadań :).

A poza tym bardzo dobrze! :)
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
MARTIN ANN DRIMM
Szef
 
Posty: 2718
Dołączył(a): 14 czerwca 2006, o 15:03
Lokalizacja: z Chotomowa

Re: FAQ

Postprzez MARTIN ANN DRIMM » 7 września 2013, o 09:47

Jasiek "Wanderer" Madejski zwrócił mi uwagę, że z moich postów można wywnioskować, że gdy na polu Świata Sensorycznego leży już Żeton Poszlaki danego Gamedeca, nie może on już tam zagrywać Kart Zadań. Jeśli tak to ktoś zrozumiał, został przeze mnie wprowadzony w błąd. Oczywiście można tam zagrywać Karty Zadań, tylko z reguły niewiele to da. A co da?
1. Zadanie, którego jedyną nagrodą jest punkt śledztwa, zakończone sukcesem nie da nic
2. Zadanie, którego jedyną nagrodą jest punkt śledztwa, zakończone porażką da na później kartę Sabotażu / Asysty (i to samo dotyczy wszystkich innych Kart Zadań, których zagranie zakończyło się porażką)
3. Zadanie, którego nagrodą jest nie tylko punkt śledztwa, ale także żeton kredytu, podwyższenie reputacji czy karta Ekwipunku, zakończone sukcesem nie daje nam punktu śledztwa, ale daje nam te dodatkowe nagrody - pieniądze / reputację / Ekwipunek.

Także można, tylko nie zawsze jest po co :).
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
MARTIN ANN DRIMM
Szef
 
Posty: 2718
Dołączył(a): 14 czerwca 2006, o 15:03
Lokalizacja: z Chotomowa

Kilka pytań odnośnie gry

Postprzez Tupteq » 8 września 2013, o 23:40

Chociaż grę mam już od paru dni, to dopiero dziś w końcu udało mi się w nią zagrać (trzy partie, dwóch graczy). Wcześniej przeczytałem instrukcję mniej więcej dwa razy, ale i tak nie obyło się bez wertowania podczas gry. Ciągle jednak w głowie mam kilka nurtujących mnie pytań :)

1. Czy Vivien Lacroix ignoruje efekt karty terroru "Krótkie Spięcie" (automatyczna rana neuro przy wejściu do zlagowanego Świata)?

2. Czy nie można zaatakować innego gracza położonego niżej na Torze Punktów Śledztwa tylko po to, by go zranić? (w sumie zasady mówią jasno - nie, więc moje pytanie brzmi, czy jest w tym ograniczeniu jakiś cel)

3. Kwestia odrzucania kart - na stronie 22 jest powiedziane, że gracz nie może mieć za dużo kart (i Zadań i Ekwipunku) na początku swojej rundy, ale na stronie 15 jest mowa o końcu swojej tury. Czy obie te zasady działają równocześnie? FAQ (pytanie "Czy można stanąć na Realium dwa razy [...]") sugeruje, że działa tylko zasada ze s.22.

4. Gdy posiadam już trzy karty ekwipunku i w jakiś sposób mam wejść w posiadanie czwartej, co mam zrobić? Najpierw odrzucić jedną i potem dobrać nową, czy najpierw dobrać nową i zdecydować którą odrzucić, a może dobrać nową i odrzucić ewentualny nadmiar dopiero na początku swojej rundy (s.22)?

5. Czy można handlować jeszcze przed wykonaniem pierwszego ruchu gracza? (np. po to, żeby zdobyć kasę potrzebną do wejścia w pierwszym ruchu do DPW albo CG)

6. Co się dzieje, gdy znacznik celu znajdzie się na polu, które już ma Laga? Na str.12 jest powiedziane, że na jednym polu nie może się znajdować więcej niż jeden znacznik Lagów, a znacznik Celu "działa analogicznie do żetonu Lagów" (s.12). Widzę tu kilka opcji: Lag jest zastąpiony przez znacznik Celu (i wykonanie Zlecenia Korporacyjnego usunie całkowicie Lag w danej Grze), Lag zostaje ale cel jest od razu ustawiony na "bezpiecznej" stronie (raczej w to wątpię) albo Lag zostaje i Cel jest na "niebezpiecznej" stronie (wykonanie Zlecenia jedynie odwraca Cel i nie eliminuje Laga).

7. Czy można celowo zawalić zadanie (bez rzutu kostką), tylko po to, żeby zdobyć kartę do Asyst/Sabotażu?

8. W FAQ (s.33) jest napisane, że w wyniku Zlecenia Korporacyjnego gracz musi albo odwrócić znacznik Celu, albo usunąć jeden żeton Lagów z Planszy. Natomiast na str.19 (i 20) jest powiedziane, że jeżeli znacznik Celu był już odwrócony, gracz może zamiast tego usunąć z planszy jeden znacznik Lagów. Więc jak to jest, może czy musi? (ma to znaczenie w przypadku Lacroix, której może nie zależeć na usuwaniu Lagów)

9. Czy wszystko jest w porządku z datami? Ben Torres otrzymał licencję w wieku 13 lat a Hei Lan w wieku lat 11? Zakładając, że jest rok 2199 ("Koniec XXII wieku", s.2) i Konon miał wypadek bardzo niedawno ("siedmioletni syn Konon uległ [...] wypadkowi"), Pauline musiałaby go urodzić mając 18 lat. A co ze studiami i z Urielem?
Avatar użytkownika
Tupteq
 
Posty: 5
Dołączył(a): 8 września 2013, o 22:15
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Kilka pytań odnośnie gry

Postprzez MARTIN ANN DRIMM » 9 września 2013, o 08:34

Tupteq napisał(a):Chociaż grę mam już od paru dni, to dopiero dziś w końcu udało mi się w nią zagrać (trzy partie, dwóch graczy). Wcześniej przeczytałem instrukcję mniej więcej dwa razy, ale i tak nie obyło się bez wertowania podczas gry. Ciągle jednak w głowie mam kilka nurtujących mnie pytań :)


No, dwukrotna lektura instrukcji, porządny gracz :). Ostatnio tłumaczyłem reguły przez telefon znajomemu, który chciał grać od razu, bez lektury :).

Tupteq napisał(a):1. Czy Vivien Lacroix ignoruje efekt karty terroru "Krótkie Spięcie" (automatyczna rana neuro przy wejściu do zalagowanego Świata)?


Nie. Efekt Kart Terroru najczęściej jest wynikiem nieco innych zajść niż zwykłej mechaniki gry. Ta Karta Terroru mówi o kłopotach z rewitalizacją. W tym przypadku Żetony Lagów symbolizują po prostu światy, gdzie pojawiły się już poważne kłopoty wynikające z działalności hakerów. Vivien otrzymuje rany tak jak wszyscy inni gracze.

Tupteq napisał(a):2. Czy nie można zaatakować innego gracza położonego niżej na Torze Punktów Śledztwa tylko po to, by go zranić? (w sumie zasady mówią jasno - nie, więc moje pytanie brzmi, czy jest w tym ograniczeniu jakiś cel)


Nie można. Gamedecy to nie bandyci :). Atak ma na celu nie zranienie, tylko wyciągnięcie informacji. Zranienie jest efektem ubocznym forsownej rozmowy ;).

Tupteq napisał(a):3. Kwestia odrzucania kart - na stronie 22 jest powiedziane, że gracz nie może mieć za dużo kart (i Zadań i Ekwipunku) na początku swojej rundy, ale na stronie 15 jest mowa o końcu swojej tury. Czy obie te zasady działają równocześnie? FAQ (pytanie "Czy można stanąć na Realium dwa razy [...]") sugeruje, że działa tylko zasada ze s.22.


W instrukcji słowo "tura" często występuje zamiennie ze słowem "runda", chociaż przydałby się tutaj porządek (runda powinna oznaczać tury graczy od Gracza Rozpoczynającego do ostatniego gracza siedzącego po jego prawej stronie, a tura powinna oznaczać kolejkę jednego gracza). Nie ma jednak tu wielkiego błędu, bo i tak wszystko da się zrozumieć ;). A jest tak: w trakcie swojej tury gracz może dobrać Karty Zadań ponad limit (kładzie je grzbietem do góry, nie oglądając. Jeśli gra dwóch graczy, mogą przyjąć zasadę, że oglądają od razu dobrane karty, ale wtedy od razu muszą odrzucić nadmiar / sprzedać nadmiarowe karty). Jeśli gra więcej niż dwóch graczy, w trakcie tur innych graczy ten nadmiar musi być odrzucony / sprzedany innym graczom (przehandlowany) tak, żeby przy rozpoczęciu swojej tury gracz miał już na ręku maksymalnie 8 Kart Zadań. Czyli innymi słowy gracz na początku swojej tury nie może posiadać kart ponad limit, ale w trakcie swojej tury gracz może dobrać karty ponad limit. Pamiętajmy, że Reputacja gracza oznacza nie to, ile Kart Zadań może posiadać, ale ile Kart Zadań może dobrać.

Co do Ekwipunku, nie można dobrać nadmiarowej sztuki Ekwipunku z jednym wyjątkiem: jeśli nagrodą na Karcie Zadania jest Karta Ekwipunku, gracz może ją dobrać ponad limit i karta ta działa do końca jego tury (czyli ma 4 karty Ekwipunku, a Angela Baal 7 Kart Ekwipunku). Jednak po zakończeniu tury gracz ten musi odrzucić jedną Kartę Ekwipunku lub ją przehandlować tak, żeby na początku następnej tury mieć już tylko ich liczbę zgodną z limitem (3, a Angela 6).

Tupteq napisał(a):4. Gdy posiadam już trzy karty ekwipunku i w jakiś sposób mam wejść w posiadanie czwartej, co mam zrobić? Najpierw odrzucić jedną i potem dobrać nową, czy najpierw dobrać nową i zdecydować którą odrzucić, a może dobrać nową i odrzucić ewentualny nadmiar dopiero na początku swojej rundy (s.22)?


Nie możesz dobrać nadmiarowej Karty Ekwipunku poza wyżej opisanym wyjątkiem (gdy de facto nie dobierasz tej karty, ale jest ona nagrodą zapisaną na Karcie Zadania. W tym przypadku i tylko w tym, do końca Twojej tury ten nadmiarowy ekwipunek działa, czyli dodaje +2 do Twoich rzutów kośćmi). Zatem jeśli chcesz mieć nowy ekwipunek, a masz już 3 sztuki (Angela - 6), najpierw odrzucasz (na spód użytych Kart Ekwipunku) / przehandlowujesz tę kartę, a dopiero potem dobierasz nową.

Tupteq napisał(a):5. Czy można handlować jeszcze przed wykonaniem pierwszego ruchu gracza? (np. po to, żeby zdobyć kasę potrzebną do wejścia w pierwszym ruchu do DPW albo CG)


Tak.

Tupteq napisał(a):6. Co się dzieje, gdy znacznik celu znajdzie się na polu, które już ma Laga? Na str.12 jest powiedziane, że na jednym polu nie może się znajdować więcej niż jeden znacznik Lagów, a znacznik Celu "działa analogicznie do żetonu Lagów" (s.12). Widzę tu kilka opcji: Lag jest zastąpiony przez znacznik Celu (i wykonanie Zlecenia Korporacyjnego usunie całkowicie Lag w danej Grze), Lag zostaje ale cel jest od razu ustawiony na "bezpiecznej" stronie (raczej w to wątpię) albo Lag zostaje i Cel jest na "niebezpiecznej" stronie (wykonanie Zlecenia jedynie odwraca Cel i nie eliminuje Laga).


Prawidłowe jest ostatnie rozwiązanie. Lag zostaje, Znacznik Celu jest na "niebezpiecznej stronie". Znacznik Celu działa jak Żeton Lagu, ale nie jest Żetonem Lagu. W tym przypadku ich działania nie są kumulatywne (po prostu wyrzucenie "1" kończy się fiaskiem Zadania. Jeśli przyjmiecie zasadę opcyjną, że Lag = -2 do rzutu, także zachowujemy się tak, jakby był tam tylko jeden Lag). Wykonanie Zlecenia Korporacyjnego (zdjęcie swojego żetonu Poszlaki z zagrożonego Świata + zdjęcie swojego żetonu Zobowiązania Korporacyjnego z zagrożonej Koroporacji, o ile taki posiadamy) może dać dwa skutki: odwracamy Żeton Celu na "bezpieczną stronę" (ale Żeton Lagu i tak zostanie na tym polu) LUB usuwamy któryś z Lagów z planszy, nawet ten Żeton Lagu, który leży obok Żetonu Celu. De facto nic to nie zmieni, bo w Fazie Ataku Terrorystów i tak Lag na tym polu zostanie (nie odwróciliśmy Żetonu Celu). Jeśli więc chcemy usunąć Lag z tego pola, konieczne będzie dwukrotne wykonanie Zlecenia Korporacyjnego: jedno odwracające Żeton Celu, drugie usuwające Żeton Lagu, który leży obok Żetonu Celu.

Warto pamiętać, że nie ma limitu wykonywania Zleceń Korporacyjnych. Możesz ich w swojej turze wykonać dwa, a nawet trzy, jeśli sprzyja Ci szczęście :). Jak to możliwe?

Znacznik Celu ląduje na Brahmie, Znacznik Zagrożonej Korporacji na Novatronics. Gracz X ma swój żeton Poszlaki w Brahmie i ma swój Żeton Zobowiązania Korporacyjnego na polu Novatronics. W pierwszym ruchu idzie do Novatronics i oznajmia, że wykonuje Zlecenie Korporacyjne. Usuwa oba żetony (Zobowiązania i Poszlaki), odwraca Żeton Celu na bezpieczną stronę. Korzysta z pomocy korporacyjnej - podnosi Reputację i bierze Ekwipunek. Zostawia tam (w Novatronics) swój żeton Zobowiązania Korporacyjnego. W drugim ruchu idzie do Brahmy. Wykonuje tam Zadanie, które kończy się sukcesem. Kładzie swój żeton Poszlaki na polu Brahmy, przesuwa żeton na Torze Punktów Śledztwa. I co? I znowu oznajmia, że wykonuje Zlecenie Korporacyjne. Usuwa swój żeton Poszlaki z pola Brahmy, usuwa swój żeton Zobowiązania Korporacyjnego z pola Novatronics i usuwa Żeton Lagu z innego Świata. Jeśli ma na ręce jeszcze jakąś Kartę Zadania możliwą do zagrania w Brahmie, może ją zagrać... i znowu, jeśli położy swój żeton Poszlaki, wykonać Zlecenie Korporacyjne :). Dlatego warto iść do Światów, gdzie są Znaczniki Celu, bo można w nich się nieźle obłowić.

Tupteq napisał(a):7. Czy można celowo zawalić zadanie (bez rzutu kostką), tylko po to, żeby zdobyć kartę do Asyst/Sabotażu?


Zawsze musisz rzucić kostkami. W tym przypadku po prostu musisz mieć nadzieję, że Zadanie się nie powiedzie :). Powiem więcej: ktoś może wbrew Twojej woli dokonać Asysty na Twoją rzecz i dodać do Twojego rzutu +2 :). On będzie miał z tego + 1 punkt Reputacji, a Ty trudniejsze zadanie (aby nie wykonać Zadania ;)).

Tupteq napisał(a):8. W FAQ (s.33) jest napisane, że w wyniku Zlecenia Korporacyjnego gracz musi albo odwrócić znacznik Celu, albo usunąć jeden żeton Lagów z Planszy. Natomiast na str.19 (i 20) jest powiedziane, że jeżeli znacznik Celu był już odwrócony, gracz może zamiast tego usunąć z planszy jeden znacznik Lagów. Więc jak to jest, może czy musi? (ma to znaczenie w przypadku Lacroix, której może nie zależeć na usuwaniu Lagów)


Zawsze gracz MUSI coś zrobić, jeśli na planszy są Lagi lub / i Znacznik Celu jest odwrócony stroną żółto-czerwoną: albo odwrócić Znacznik Celu na bezpieczną stronę, albo usunąć Żeton Lagów. Jeśli Znacznik Celu jest odwrócony już na bezpieczną stronę, a na planszy nie na Żetonów Lagów, może wciąż wykonać Zlecenie Korporacyjne i po prostu usnąć swój Żeton Poszlaki ze Świata ze Znacznikiem Celu oraz Żeton Zobowiązania Korporacyjnego z zagrożonej Korporacji (o ile taki posiada).

Tupteq napisał(a):9. Czy wszystko jest w porządku z datami? Ben Torres otrzymał licencję w wieku 13 lat a Hei Lan w wieku lat 11? Zakładając, że jest rok 2199 ("Koniec XXII wieku", s.2) i Konon miał wypadek bardzo niedawno ("siedmioletni syn Konon uległ [...] wypadkowi"), Pauline musiałaby go urodzić mając 18 lat. A co ze studiami i z Urielem?


To są błędne daty. Chochlik drukarski... (brawa za spostrzegawczość!).
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
MARTIN ANN DRIMM
Szef
 
Posty: 2718
Dołączył(a): 14 czerwca 2006, o 15:03
Lokalizacja: z Chotomowa

Re: Kilka pytań odnośnie gry

Postprzez Haven » 9 września 2013, o 09:31

Czy dobrze rozumuję, że niezabezpieczony znacznik celu (przed tym, jak ktoś wykona zlecenie korporacyjne) zawsze działa jak lag, czyli przy standardowych zasadach wyrzucenie 1 oznacza porażkę w wykonaniu zadania? Oraz czy postać, która ignoruje efekty lagów, również ignoruje tę zasadę?

Ja też mam pytanie: jeśli staniemy na początku swojej tury na zagrożonej korporacji i wykonamy zlecenie (mając poszlakę w zagrożonym świecie), możemy natychmiast z powrotem się zadłużyć?
Avatar użytkownika
Haven
Administrator
 
Posty: 172
Dołączył(a): 22 maja 2006, o 11:32
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Kilka pytań odnośnie gry

Postprzez Tupteq » 9 września 2013, o 10:37

No to może ja dopowiem, jako "stary" wyjadacz :)

Haven napisał(a):Czy dobrze rozumuję, że niezabezpieczony znacznik celu (przed tym, jak ktoś wykona zlecenie korporacyjne) zawsze działa jak lag, czyli przy standardowych zasadach wyrzucenie 1 oznacza porażkę w wykonaniu zadania? Oraz czy postać, która ignoruje efekty lagów, również ignoruje tę zasadę?


Tak. Cel działa jak Lag (s.12). I Vivien może ignorować ten jakby-Lag (moim zdaniem).

Haven napisał(a):Ja też mam pytanie: jeśli staniemy na początku swojej tury na zagrożonej korporacji i wykonamy zlecenie (mając poszlakę w zagrożonym świecie), możemy natychmiast z powrotem się zadłużyć?


Tak. Możesz się zadłużyć zaraz po wykonaniu Zlecenia (i zdjęciu Zobowiązania). To, czego nie możesz zrobić w jednym ruchu, to zadłużyć się, wykonać zlecenia i znów się zadłużyć, bo podczas jednego ruchu można zadłużyć się tylko jeden raz. Ale ten numer przejdzie, jeśli poświęcisz dwa ruchy (w pierwszym się zadłużasz, potem wykonujesz Zlecenie i w drugim ruchu znowu idziesz na pole korporacji i zadłużasz się ponownie).
Avatar użytkownika
Tupteq
 
Posty: 5
Dołączył(a): 8 września 2013, o 22:15
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Kilka pytań odnośnie gry

Postprzez Tupteq » 9 września 2013, o 11:16

MARTIN ANN napisał(a):No, dwukrotna lektura instrukcji, porządny gracz :). Ostatnio tłumaczyłem reguły przez telefon znajomemu, który chciał grać od razu, bez lektury :).


Dziewczynie mej tłumaczyłem zasady na bieżąco i całkiem szybko to poszło (choć pierwsza gra 1 na 1 trwała jakieś 2h). Niestety, należę do ludzi, którzy po zakupieniu czegokolwiek czytają instrukcję od deski do deski. Aha, no i przy okazji zapoznawania się z zasadami znalazłem parę literówek (mogę podesłać listę, poprawisz w dodrukach, które niechybnie nastapią :)).

MARTIN ANN napisał(a):W instrukcji słowo "tura" często występuje zamiennie ze słowem "runda", chociaż przydałby się tutaj porządek (runda powinna oznaczać tury graczy od Gracza Rozpoczynającego do ostatniego gracza siedzącego po jego prawej stronie, a tura powinna oznaczać kolejkę jednego gracza). Nie ma jednak tu wielkiego błędu, bo i tak wszystko da się zrozumieć ;). A jest tak: w trakcie swojej tury gracz może dobrać Karty Zadań ponad limit (kładzie je grzbietem do góry, nie oglądając. Jeśli gra dwóch graczy, mogą przyjąć zasadę, że oglądają od razu dobrane karty, ale wtedy od razu muszą odrzucić nadmiar / sprzedać nadmiarowe karty). Jeśli gra więcej niż dwóch graczy, w trakcie tur innych graczy ten nadmiar musi być odrzucony / sprzedany innym graczom (przehandlowany) tak, żeby przy rozpoczęciu swojej tury gracz miał już na ręku maksymalnie 8 Kart Zadań. Czyli innymi słowy gracz na początku swojej tury nie może posiadać kart ponad limit, ale w trakcie swojej tury gracz może dobrać karty ponad limit. Pamiętajmy, że Reputacja gracza oznacza nie to, ile Kart Zadań może posiadać, ale ile Kart Zadań może dobrać.

Co do Ekwipunku, nie można dobrać nadmiarowej sztuki Ekwipunku z jednym wyjątkiem: jeśli nagrodą na Karcie Zadania jest Karta Ekwipunku, gracz może ją dobrać ponad limit i karta ta działa do końca jego tury (czyli ma 4 karty Ekwipunku, a Angela Baal 7 Kart Ekwipunku). Jednak po zakończeniu tury gracz ten musi odrzucić jedną Kartę Ekwipunku lub ją przehandlować tak, żeby na początku następnej tury mieć już tylko ich liczbę zgodną z limitem (3, a Angela 6).


Czyli, jeśli dobrze rozumiem, zwrot "po zakończeniu tury" nie oznacza momentu po zakończeniu tury jednego gracza a przed rozpoczęciem tury następnego, tylko raczej jest to cały przedział czasu między zakończeniem swojej tury a rozpoczęciem swojej następnej tury.

To jeszcze pytanie bonusowe, czy w Crying Guns mogę kupić przedmiot "kota w worku", czyli z zakrytej kupki kart ekwipunku? (wydaje mi się, że tak, ale wolę się upewnić)

Aha, jeszcze jedno - czy przed utworzeniem nowego stosu zakrytych kart ekwipunku (po wyczerpaniu) należy karty przetasować, czy też położyć je w takim porządku, w jakim są? (logiczne wydaje mi się przetasowanie, ale ZTCP nie ma o nim słowa w instrukcji)
Avatar użytkownika
Tupteq
 
Posty: 5
Dołączył(a): 8 września 2013, o 22:15
Lokalizacja: Rzeszów

Następna strona

Powrót do GAMEDEC GRA NEOPLANSZOWA

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron