Uwaga, nadchodzi

Tutaj możemy podyskutować o strategiach i przygodach związanych z naszą ulubioną planszówką!

Moderator: Ekipa Forum

Re: Uwaga, nadchodzi

Postprzez MARTIN ANN DRIMM » 31 lipca 2013, o 11:39

Kolejny wpis o grze planszowej :). Tym razem o Kartach Zadań, Ekwipunku oraz o Żetonach Kredytów. Miłej lektury :).
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
MARTIN ANN DRIMM
Szef
 
Posty: 2718
Dołączył(a): 14 czerwca 2006, o 15:03
Lokalizacja: z Chotomowa

Re: Uwaga, nadchodzi

Postprzez jot23 » 31 lipca 2013, o 12:59

Ciekawie, ciekawie. Tylko czemu karty ekwipunku dodają zawsze +2 do danego atrybutu? Nie powinno ich być np. więcej, chociażby wersje +1 i +2? I np. korporacje "negatywne" dawałyby +2 w zamian za obniżoną reputację, a "pozytywne" +1 bez wpływu na reputację. Oczywiście, podział ten to odpowiednio: Mobillenium i Pharma Nanolabs oraz Novatronic i Zoenet Labs. Jest to podział umowny, ale przypominam w jakich czasach dzieje się gra, co wiąże się z tym że te dwie pierwsze korporacje były przedstawione negatywnie, a drugie pozytywnie :) Oczywiście w duuużym przybliżeniu, ale takie uproszczenie i wprowadzenie tego mechanizmu mogłoby poprawić przyjemność z gry.
Avatar użytkownika
jot23
 
Posty: 184
Dołączył(a): 25 sierpnia 2009, o 16:07

Re: Uwaga, nadchodzi

Postprzez MARTIN ANN DRIMM » 31 lipca 2013, o 13:53

Są 24 Karty Ekwipunku. Jest osiem umiejętności. Oznacza to, że mamy po trzy różne Karty Ekwipunku dla jednej umiejętności, w praktyce różniące się tylko ilustracją i nazwą, ale nie modyfikatorem. Wszystkie mają modyfikator + 2. Dlaczego tak? Tak wynika z mechaniki gry. Modyfikator +1 byłby zbyt mało atrakcyjną nagrodą za wejście do korporacji. Zadłużenie w korporacji bywa nieprzyjemne, trzeba się chwilę zastanowić, czy dany Ekwipunek jest nam naprawdę niezbędny. Poza tym można mieć maksymalnie trzy takie karty (wyjątkiem jest Angela Baal, która ma powiększony limit). Testowaliśmy i wiemy: +2 - dobrze. + 1 - źle :).
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
MARTIN ANN DRIMM
Szef
 
Posty: 2718
Dołączył(a): 14 czerwca 2006, o 15:03
Lokalizacja: z Chotomowa

Re: Uwaga, nadchodzi

Postprzez jot23 » 31 lipca 2013, o 14:03

Hmm, taka odpowiedź mnie satysfakcjonuje. Wprawdzie pomysł, że ZAWSZE wejście w konszachty z korporacją jest pewnym poświęceniem, jest trochę dziwny, Taki Torkil zawsze unikał układów z korporacjami, wolał być wolnym strzelcem. Ale już Pauline czy nowe postaci niekoniecznie muszą mieć takie same podejście. Ich zróżnicowanie byłoby dodatkowym elementem taktycznym, aczkolwiek mogłoby zaburzyć równowagę i nie wiem czy byłoby matematycznie możliwe. Bo Twoje wytłumaczenie jest wybitnie matematyczne, chociaż nie widać tego na 1. rzut oka.

W takim razie podziwiam, jak przemyślana jest mechanika gry :)
Avatar użytkownika
jot23
 
Posty: 184
Dołączył(a): 25 sierpnia 2009, o 16:07

Re: Uwaga, nadchodzi

Postprzez MARTIN ANN DRIMM » 31 lipca 2013, o 14:57

Ha. Pauline, związana Novatronics, może odwiedzać tę korporację bez negatywnych skutków :). Torkil ma lepsze chody w realium :). Koloman Troy - biznesmen, także może korzystać z dobrodziejstw korporacji nie cierpiąc przez to, ale korzystać w ten sposób może tylko w ograniczonym zakresie - mianowicie finansowym. Każda postać ma unikalną cechę, która modyfikuje ogólne reguły gry.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
MARTIN ANN DRIMM
Szef
 
Posty: 2718
Dołączył(a): 14 czerwca 2006, o 15:03
Lokalizacja: z Chotomowa

Re: Uwaga, nadchodzi

Postprzez jot23 » 31 lipca 2013, o 15:40

Chodziło mi raczej o to, że każda z postaci mogłaby być spersonalizowana pod tym kątem. Jeśli Pauline korzysta bez problemu z Novatronics, to u innych powinna mieć duuużego minusa.

Np. Vivien jako dziennikarka na pewno ma haka na każdą korporacji, co mogłoby być przez nią wykorzystane do szantażu. Np. może dostać kartę ekwipunku bez żadnych konsekwencji, ale jeśli wyjdzie to na jaw, utraci na reputacji. Duncan powinien mieć chody u zoenetów. I tak dalej. Daliście pewne indywidualne cechy każdemu, ale z różnych dziedzin, co, paradoksalnie, jest łatwiejsze do zbalansowania. Rozumiem to, ale jednocześnie wywołało to u mnie pytanie o ten stały +2, stąd ten pomysł. Pomyśleliście o tym, to super ;)
Avatar użytkownika
jot23
 
Posty: 184
Dołączył(a): 25 sierpnia 2009, o 16:07

Re: Uwaga, nadchodzi

Postprzez Wanderer » 31 lipca 2013, o 16:23

Hej, tu Jasiek - autor gry 8)
@jot23 - zgodzę się z Tobą całkowicie, że fajnie by było różnicować ekwipunek (nadal gryzie mnie ten plasma-gatling dający takie same bonusy do strzelania jak mała broń ukrywana w rękawie ;) ). Testowaliśmy takie rozwiązanie w kilku wariantach, podobnie jak np. ekwipunek "namacalny" (działający w Realium) itp. - ale niestety było więcej "przeciw" niż "za". Poza surową matematyką oraz argumentem, który podał Martin, najbardziej odzywały się tutaj: niepotrzebnie zwiększona losowość gry oraz zbyt dużo informacji, które trzeba śledzić w trakcie rozgrywki. Poziom losowości w grze jest dla jednych wadą, a dla innych zaletą, ale nadmierna komplikacja na dłuższą metę tylko przeszkadza.

Krótka historia z procesu powstawania gry: w jednej z wcześniejszych wersji ekwipunek dawał modyfikatory +1, +2 lub +3, zaś bohaterowie mieli wszystkie umiejętności na poziomie +2 (założenie było takie, by nie ograniczać wolności graczy w rozwoju postaci). Gdy w grze pojawiała się nowa karta ekwipunku, gracze zmuszeni byli poznać nie tylko jej "umiejętność", ale i wartość. Do tego był dużo bardziej rozbudowany mechanizm pozyskiwania ekwipunku, jego kosztu w grze itp. Z kolei rozwijanie postaci sprowadzało się do: "wybierz tę umiejętność, która występuje na największej liczbie posiadanych zadań". W pewnym momencie uznałem, że nie tego chciałem - wolałbym w grze rozwijanie postaci, a nie żonglowanie ekwipunkiem. Zamiana tych modyfikatorów (stałe przy ekwipunku i zmienne u postaci) sprawiła, że:
- każda karta ekwipunku jest ujednolicona, więc graczowi wystarczy, że pozna jej kolor/umiejętność i już wie, czy chce tę kartę (to bardzo zwiększyło dynamikę gry - a zależało nam na tym, by nie powodowała nudnych przestojów);
- można było uprościć ekonomię gry do poziomu akceptowalnego w grze przygodowej;
- różne modyfikatory u bohaterów pozwoliły nadać im sugerowane ścieżki rozwoju (postacie specjalizują się w "swoich" wirtualiach, drobna dziennikarka nie pobije motomba pięściami);
- wartości zmienne (+1, +2 i +3) gracz ma stale przed oczami, na karcie postaci - a więc zdąży się z nimi zapoznać;
- bohaterów można było balansować - gdy któraś postać ma trochę lepszą zdolność specjalną, zazwyczaj wyrównane to jest przez układ jej umiejętności, modyfikatory ran itp.

Podobny proces przechodziły i inne elementy gry - np. długo próbowałem "podtrzymać przy życiu" mechanizm gamepilli (konieczność ich dokupowania, aby można było częściej przesiadywać w wirtualiach), ale wielu graczy testujących - zwłaszcza poznających dokładniej Gamedecverse dopiero od tej gry - stale o nim zapominało, bo reguła była dla nich nieintuicyjna. Gdy tylko nastąpiło wspomniane "uproszczenie ekonomii gry", gamepille też wypadły - i wpłynęło to na grę zdecydowanie pozytywnie.

Jeszcze mała dygresja na koniec: związki bohaterów z korporacjami (które zostaną opublikowane na stronie gry w jednym z przyszłych wpisów) oczywiście też chciałoby się oddać w bardziej rozbudowany sposób, tak jak to sugerujesz, jednak i ten element mechaniki przechodził zmiany w poszukiwaniu najlepszej opcji (maksymalizacja grywalności - dawać graczom nieoczywiste decyzje przy zachowaniu eleganckiej prostoty i pewnego balansu). Nie czuć z niego aż tak bardzo "zgniłego oddechu korporacji", ale jeżeli kiedyś do gry miałby się ukazać dodatek, to zaręczam, że w pierwszej kolejności rozbuduje on machinacje korporacyjne :evilgrin:
Wanderer
 
Posty: 4
Dołączył(a): 19 kwietnia 2013, o 21:03

Re: Uwaga, nadchodzi

Postprzez Farin » 31 lipca 2013, o 18:38

Wypłata była satysfakcjonująca więc nie zastanawiając się zbyt długo zamówiłem i zapłaciłem grę :]
Zaznaczam, że bardzo rzadko zdarza się abym kupował coś w preorderze.
Szkoda, że nie będzie przed Polconem ale mam nadzieję, że będzie można w jakimś małym gronie "pyknąć" jakąś rudnkę :]
"Są dwie rzeczy bezgraniczne:
wszechświat i ludzka głupota. Co do wszechświata nie mam pewności." A. Einstein
"Prawda jest córą czasu. Poczętą w przypadkowym i krótkotrwałym romansie ze zbiegiem okoliczności"
"Ogłaszanie swoich planów to dobry sposób, by usłyszeć śmiech Boga."
Avatar użytkownika
Farin
 
Posty: 471
Dołączył(a): 25 grudnia 2009, o 18:34
Lokalizacja: Pabianice

Re: Uwaga, nadchodzi

Postprzez Dracia » 31 lipca 2013, o 18:58

Myślę, że partia z innymi zapalonymi fanami oraz być może Marcinem byłaby bardzo fajną rzeczą. :D
「我は汝・・・汝は我」 / "I am thou... thou art I."
Avatar użytkownika
Dracia
 
Posty: 59
Dołączył(a): 8 czerwca 2010, o 09:58

Re: Uwaga, nadchodzi

Postprzez jot23 » 31 lipca 2013, o 19:46

Wanderer napisał(a):Hej, tu Jasiek - autor gry 8)
@jot23 - zgodzę się z Tobą całkowicie, że fajnie by było różnicować ekwipunek (nadal gryzie mnie ten plasma-gatling dający takie same bonusy do strzelania jak mała broń ukrywana w rękawie ;) ). Testowaliśmy takie rozwiązanie w kilku wariantach, podobnie jak np. ekwipunek "namacalny" (działający w Realium) itp. - ale niestety było więcej "przeciw" niż "za". Poza surową matematyką oraz argumentem, który podał Martin, najbardziej odzywały się tutaj: niepotrzebnie zwiększona losowość gry oraz zbyt dużo informacji, które trzeba śledzić w trakcie rozgrywki. Poziom losowości w grze jest dla jednych wadą, a dla innych zaletą, ale nadmierna komplikacja na dłuższą metę tylko przeszkadza.

Witam, miło "poznać" ;)
Z jednej strony, takie zróżnicowanie byłoby dość intuicyjne: bez patrzenia na modyfikatory, logicznie wiedzielibyśmy jaka broń (czy inny przedmiot) jest nam potrzebna. Z drugiej strony, przytłoczenie gracza, zwłaszcza nieznającego Gamedecverse taką wiedzą obniżyłoby przyjemność z rozgrywki.

Wanderer napisał(a):Podobny proces przechodziły i inne elementy gry - np. długo próbowałem "podtrzymać przy życiu" mechanizm gamepilli (konieczność ich dokupowania, aby można było częściej przesiadywać w wirtualiach), ale wielu graczy testujących - zwłaszcza poznających dokładniej Gamedecverse dopiero od tej gry - stale o nim zapominało, bo reguła była dla nich nieintuicyjna. Gdy tylko nastąpiło wspomniane "uproszczenie ekonomii gry", gamepille też wypadły - i wpłynęło to na grę zdecydowanie pozytywnie.


Wiesz, ja piszę z punktu widzenia fana, dość dużego fana, Gamedeca. Dla mnie to jest logiczne, proste. Chcę by wszystko było tak jak w książkach, namacalnie czuć że w każdym momencie gram w coś znajomego, w czym czuję się jak Condor w powietrzu i jak aqual na wietrze. Ale z jednej strony, utrudniłoby to grę nowym w świecie Gamedeca, w dodatku dałoby mi pewną przewagę. Wg mnie na to cierpi prosta gierka karciana Wiedźmina, jest nieintuicyjna dla tych, co w grę nie grali.

Wanderer napisał(a):Jeszcze mała dygresja na koniec: związki bohaterów z korporacjami (które zostaną opublikowane na stronie gry w jednym z przyszłych wpisów) oczywiście też chciałoby się oddać w bardziej rozbudowany sposób, tak jak to sugerujesz, jednak i ten element mechaniki przechodził zmiany w poszukiwaniu najlepszej opcji (maksymalizacja grywalności - dawać graczom nieoczywiste decyzje przy zachowaniu eleganckiej prostoty i pewnego balansu). Nie czuć z niego aż tak bardzo "zgniłego oddechu korporacji", ale jeżeli kiedyś do gry miałby się ukazać dodatek, to zaręczam, że w pierwszej kolejności rozbuduje on machinacje korporacyjne :evilgrin:

U mnie to wygląda tak, że podziwiam Marcina za to, jak bardzo udało mu się zrobić z Mobillenium korporację, której ludzkość jest wdzięczna. Baaaardzo wdzięczna. Poprzez machinacje fabularne w całej sadze! ludzkość nie wie, czego musieli się dopuścić, by uczynić tyle, paradoksalnie, dobra. Dlatego Mobillenium jest dla mnie uosobieniem korporacyjnego zła. Pharma Nanolabs także. Zoenetów od razu bardzo polubiłem, może ze względu na zaawansowanie technologiczne, a może z powodu Steffi Alland :) Novatronics to firma Pauline, mojej ulubionej żywej ;-) partnerki Torkila, oraz Harrego, który już będąc najbliższym przyjacielem Torkila zasługuje na sympatię, a w dodatku jest staromodnym programistą, przypominającym że Gamedec na tym etapie to taki rozbudowany cyberpunk. Dlatego mocno zależało mi na tym, by również postacie miały pewien stosunek do każdej korporacji i żeby było to ważnym elementem gry. Ale jak pisałem, zaburzyłoby to balans gry, która i bez tego jest bardzo rozbudowana.

Aha, dziękuję zarówno Marcinowi za te kilka postów, jak i Tobie za dłuuuugą, satysfakcjonującą odpowiedź. Po raz kolejny mam powód uważać, że GBG jest baaardzo przemyślana i w sumie to jest znacznie ważniejsze niż ta prawie strona dywagacji
powyżej ;)
Avatar użytkownika
jot23
 
Posty: 184
Dołączył(a): 25 sierpnia 2009, o 16:07

Re: Uwaga, nadchodzi

Postprzez MARTIN ANN DRIMM » 31 lipca 2013, o 22:59

Mam nadzieję, Farin, Dracia i Jot, że kiedyś zagramy :).

Chciałoby się opowiedzieć o wszystkich mutacjach gry (tutaj Wanderer / Jasiek miałby wiele do przekazania), o trwających godzinami rozmowach telefonicznych, o moich szalonych pomysłach i tym, jak Jasiek je implementował oczywiście balansując i zmieniając po swojemu... Ileż to było zabawy z korporacjami, z dzielonymi polami i te pe. W końcu okazało się, co dość oczywiste, że najbardziej klarowne reguły są najlepsze :). Tak czy owak Pauline i Koloman to dwie postacie, które z korporacjami sobie radzą wcale dobrze :).

Edit: Farin, bardzo doceniam Twój czyn i składam podziękowanie za zaufanie :).
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
MARTIN ANN DRIMM
Szef
 
Posty: 2718
Dołączył(a): 14 czerwca 2006, o 15:03
Lokalizacja: z Chotomowa

Re: Uwaga, nadchodzi

Postprzez MARTIN ANN DRIMM » 2 sierpnia 2013, o 13:20

No, dzisiaj można pooglądać planszę i poczytać, co można na niej robić :).
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
MARTIN ANN DRIMM
Szef
 
Posty: 2718
Dołączył(a): 14 czerwca 2006, o 15:03
Lokalizacja: z Chotomowa

Re: Uwaga, nadchodzi

Postprzez Dracia » 2 sierpnia 2013, o 14:41

Tak jak pisałam na Facebooku - piękna jest (●♡∀♡) !
「我は汝・・・汝は我」 / "I am thou... thou art I."
Avatar użytkownika
Dracia
 
Posty: 59
Dołączył(a): 8 czerwca 2010, o 09:58

Re: Uwaga, nadchodzi

Postprzez MARTIN ANN DRIMM » 2 sierpnia 2013, o 15:23

Potwierdzam. Prawdziwe jednak wrażenie robi dopiero w całej okazałości, czyli po rozłożeniu :).
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
MARTIN ANN DRIMM
Szef
 
Posty: 2718
Dołączył(a): 14 czerwca 2006, o 15:03
Lokalizacja: z Chotomowa

Re: Uwaga, nadchodzi

Postprzez Farin » 2 sierpnia 2013, o 19:28

Phi :P
Ja już całość widziałem i dotykałem :p Ba nawet karty sobie oblukałem :P
"Są dwie rzeczy bezgraniczne:
wszechświat i ludzka głupota. Co do wszechświata nie mam pewności." A. Einstein
"Prawda jest córą czasu. Poczętą w przypadkowym i krótkotrwałym romansie ze zbiegiem okoliczności"
"Ogłaszanie swoich planów to dobry sposób, by usłyszeć śmiech Boga."
Avatar użytkownika
Farin
 
Posty: 471
Dołączył(a): 25 grudnia 2009, o 18:34
Lokalizacja: Pabianice

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do GAMEDEC GRA NEOPLANSZOWA

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron